Khamis, 9 Jun 2011

Dugaan hari pertama bertunang....(Khas untuk orang yang dah bertunang, akan bertunang, yang dah kawin)...budak2 tak boleh campur.....

Assalamualaikum....
minggu lepas mesti ramai kawan-kawan korang yang buat kenduri kan...tk kisahlah kenduri kawin ka, tunang ka...asalkan kenduri...al-maklumlahkan musim cuti sekolah ni...semua dok pakat nak buat kenduri...senang...family dan saudara mara semua mesti ada...senang diaorang nak datang...tk dalah pikir tentang ank nak sekolah sume tu lah...

Aku cuma nak kongsi cerita al-kisah pertunangan ni...eh...jangan salah faham...bukan pertunangan aku...tu cerita lama 6 bulan yang lepas...tapi tentang kawan aku ni...cerita dia sedih jugak lah...dari awal bercinta-cinti ni dia dah lalui pelbagai dugaan...sampai hari pertunangan...masih da lagi masalah...dan sekarang ni dia didalam keadaan dilema....yang buat aku sedih sangat tu sampai masa nak sarung cincin tu dia menitiskan air mata...bukan air mata kegembiraan...tapi air mata kekecewaan dengan sikap family dia....

Korang mesti dah tahu kan sikit2 tentang kisah cerita ni...ianya adalah masalah Family...bukan masalah antara mereka yang bertunang tu...ok lah aku view sikit2 lah k....

Kawan kau opkos lah perempuan...dia anak someone..anak kepada Pengarah Jabatan Kerajaan satu Negeri tu...Ok aku higligt lagi k...ANAK PENGARAH...korang mesti dapat tangkap kalau dah kata pengarah ni mesti lah dia bos kan....evenly bapak dia bos kat pejabat kat rumah pon bos jugak...kalau bapak dia kat A, A lahko kena buat....masa jaman percintaan kawan aku ni ada seorang lelaki menaruh harapan...lelaki tu baru balik dari US..baru abeh belajar...mak kepada kawan aku ni suka dgan lelaki baru balik dari US ni...Tapi bapak dia yg bozy tadi tak berapa suka....

Lelaki yang dah menjadi tunang dia sekarang ni adalah lelaki kebanyakan...keja dia jabatan kerajaan dan jawatan dia biasa2 ja...dok kat area Felda, kampung-kampung, tak kaya...tapi sayang punya pasal kawan aku suka kat lelaki ni...

Sebabkan lelaki dari US tu asyik kacau pompuan ni...tunang dia buat lah keputusan tok merisik dan bertunang dan lepas tu pasti lah menikah...masa merisik tu semua berjalan dalam keadaan yang lancar...tapi masalah datang bila waktu pertunangan...semasa majlis perbincangan antara pihak lelaki dan perempuan tu ada perkara yang membuatkan pihak lelaki tak setuju dengan pihak perempuan...dan pihak perempuan mempertahankan kenyataan diaorangalh...tentang majlis perkahwinan...pihak lelaki tetap menentang...macam aku cakap tadi kalau bapak si pempuan ni kata A, A lah yang lain kena ikot...tapi malangnya pihak lelaki tak bersetuju...sebab tu lah masa majlis tu keadaan menjadi tegang...masa si perempuan nak turun sarung cincin pon dia dah menagis menitikan air mata.,....

So sekarang ni masih lagi dalam perbincangna...kawan aku pulak dalam dilema....dia boleh kata ngan aku kalau abah dia tak setuju jugak dan masih lagi mempertahankan apa yang dia cakap 2 perkara ja dia kena buat...yang pertama : dia kena tinggalakn tunang dia sekarang ni...maksudnya putus tunang dan pulangkan cincin...yang kedua : dia lari dengan tunang dia kawin kat siam...So kalau korang, korang buat apa???


Nota kaki : kadang-kadang kekerasan keluarga ni membuatkan anak-anak jadi mangsa...nak cerita tentang pengalaman aku tunang 6 bulan lepas..tapi mood suengg lah...malas nak bercerita...tapi aku nak cerita jugak nanti...takot aku lupa dan akan jadi kenangan terpahat dalam blog KoieU2 ni....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan