Isnin, 9 Mei 2011

Balasan....

Assalamualaikum.....
Ni azam baru untuk hari ibu....tapi tak da siapa yang wish hari ibu dekat aku....
aku pon ibu jugak pa??.....Ummi = Ibu.....(berkerut dahikan)......
Aku cuma nak kongsi pengalaman aku tentang balasan ni...
Memang perkara ni nyata-nyata berlaku kat aku...
Aku leh bagi contoh ja lah k....
nak citer terlalu dalam, bagi aku ni hal peribadi aku....
Nak citer sumer macam tak best lah pulak kan...
Kalau berita gembira mesti aku kongsi bersama, tapi ni khabar yang sedih...
Biar ja lah aku ja yang tahu...
cuma aku nk kongsi pengalaman dengan korang yang bace blog aku ni....

Jap sebelom citer aku nak makan Biskut Munchy Perisa Chocolate Cream...sambil tu nak create idea yang best-best wat korang suma supaya pa yang aku citer ni leh terpahat kat dalam hati korang..dan sentiasa jadi ingatan korang....Sambil mengunyah biskut yang rangup dan dilapisi coklat ni aku menaip...

Pernah tak korang terfikir apa akan jadi pada masa depan?Contohnya lah yek....Korang akan berkahwin dengan siapa???mesti lah pernah kan...So aku nak wat reverse psycology ngan korang...pernah tak korang fikir apa yang korang buat hari ni akan terbalas pada masa akan datang...???..tak kisahlah dari sudut dan segi apa pun...korang buat baik ka, buat jahat ka, janji something yang korang buat tu meninggalkan kesan kat korang, orang, benda ataupun sesuatu perkara....

So aku nak kongsi cerita aku...Perkara ni terjadi semalam lah...aku bukan nya ada 6sixsense pon taw...tapi minggu lepas selama seminggu tu aku memang rasa tak tenang...nak2 pulak bila aku dah balik KL...aku tak tahu aku tak tenang ni sebab apa....Sebab family aku ka, sebab diri aku ka, sebab tunang aku ka....aku pn tak tahu???tapi aku tak berhenti berdoa..moga tuhan tenangkan hati aku ni....pada setiap kali aku bersolat aku doakn yang terbaik tok diri aku...sepanjang aku rasa tidak tenang tu lah aku baca suratul yasinn selama 3 malam berturut2...memang dari dulu kalau aku tak tenang hati aku akan cari Suratul Yasin jadi peneman ku...

So bila dah baca kita akn tenang...tido pon lena ja...sampai terlajak ke pagi..tapi stil sempat masuk opis macam biasa...Tapi yang peliknya.....aku langsung tak ingat tentang tunang aku...bila aku ingat dia tapi ada benda yang menghalang aku dari text dia...so mksdnyer 6sixsense tu adalah berkaitan dengan tunang aku....

Dan terjadi lah sesuatu yang aku mintak sangat tak terjadi disaat dan waktu ini dan seterusnya...dan pada masa yang sama kita akan bermain emosi kita.bila dah episod drama sampai ke kemuncaknya..tunang aku sedarkan aku apa yang aku penah wat dulu...dibelakang dia...dan ...tanpa pengetahuan dia..dan fikirkan perasaan dia bila dia dapat tahu dan tak sangka perkara tu aku buat di belakang pengetahuan dia...walaupun perkara tu kecik....tapi kita kena sedar yang kita ni akan hidup berdua...kalau sorang melukai dan sorang lagi akan terluka.....tetapi aku cuba cool...dan tuhan tu maha kaya, turunkan aku seseorang Hamba dia yang boleh menasihati aku...

Dan seseorang tu tak payah lah aku cakap kan sapa...dia dikalangan mereka yang aku sayang jugak...tapi sebab kan kita sayang Allah s.w.t, Allah akan sayang kita..Hamba Allah tu kata "Kita kena reverse balik apa yang kita penah buat dulu, setahun dulu, 5 tahun dulu asalkan perkara yang dulu...tak kisahlah perkara baik ataupun jahat yang kita penah buat..."...dan serkarang apa yang terjadi ni kita anggap dia sebagai satu perkara yang positif walaupun kita sakit tok terima....anggap saja ia sebagai balasan apa yang pernah kita buat dulu...

Korang nak aku bagi contoh lagi??..Contoh ni Hamba Allah tu yang bagi...sebagai contoh untuk difahami...OK contoh yang paling senang kan....masa korang umur 12 tahun...masa tu darjah 6 kan...dah tahu kira duit macam mana kan...dah kenal duit tu apa kan??...Korang jalan-jalan kat Stesen Bas...so korang nampak duit seorang makcik berumur dalam 30-an lah kat dlam handbeg dia....kebetulan pulak masa tu handbag tu terbuka ja...so korang mesti rasa nak ambik duit tu.....korang ambik...terus ja lari....Bila mak cik tu tengok duit dia hilang...kebetulan pulak masa tu duit dia tinggal RM 10.00 ja dalam beg tu...dia nak balik naik bus tok bayar tambang..duit dia dah hilang...macam mana dia nak bayar tambang bus tu...nampak tak perbuatan korang ni menyusahkan orang lain...agak2nya cam na makcik tu nak balik bayar tambang bus tu???SEEEEE with ur eyes...OK...aku nak korang baca apa yang aku tulis ni sebagai peringatan...kata hamba Allah tu lagi....Tak mustahil dalam umur kita 30-an nanti perkara yang sama jugak terjadi dengan kita....???????Korang nak jadi macam tu???susah tak???Now Allah tu maha kaya dan maha adil...dia bayar CASH ja kat dunia ni....kat akhirat nanti tunggu lah k...lain cerita lagi....

So moral of story mory hari ni...Barang yang lepas jangan dikenang...dan redhai lah apa yang terjadi dengan kita.....Sekarang ni aku ngan tunang aku dah OK...tak guna nak beremosi2...sebab benda tu memang salah kita dulu...lagi pon dia nak uji kita tengok kita macam mana bila kita dapat tahu perkara yang kita tak nak terjadi tapi dia buat jugak...SO...memaaf dan saling memaafkan adalah penting dalam kehidupan...dan yang paling penting...When we want to do something, kita fikir dulu apa yang kita buat ni elok ka tak....patut atau tak.......

Ok lah...asyik menaip ja tah bila nak sudah...Biskut aku pon dah nak lemau....daa...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan