Rabu, 23 Mac 2011

Jatuh basikal.....

Kejadian ni berlaku pada hari ahad lepas...macam biasa 2 minggu ni aku jadi cikgu...wat kelas tuition kat rumah murid aku lah...Aku cuma ajar basic dalam Komputer tu ja....Dalam kelas tuition aku ni aku cuma mengajar Microsoft Excel dan Microsoft Word ja...itu pon aku belajar yang basic2 ja....sebab aku pn tak berapa nak reti sangat...sikit2 tu boleh lah.....ni lah part-time weekend aku...tak mintak gaji dan tak dibayar gaji...sukarela lah kan....ikhlas nak membantu ja...sebab murid yang aku ajar adalah hantu yang pakai spek tu...

Ok lah kita mula kan cerita...lepas dah syok ajar murid aku tu...hari pn dah senja...dari petang tu dok ajar smpai lah kesenja...ok lah aku pon dh penat kan...bila balik ja dok lepak kat rumah...tengok TV...alah TV kembong mak aku tu...bayak dah berjasa tu...hahahaha....tengak asyik tengok TV adik aku pulak asyik kemas bilik dia...abeh berselerak ruang tamu rumah tu...sampai ganggu aku nak tengok TV...dah lah kusyuk masa tu...ya lah nak tengok Mentor kol 9 mlm kat TV3 tu...tengok Edry..Huh kaya dah sekarnag ni...nak tengok mentor Erra...kata orang hebat...boleh tahan lah jugak...walau pun adik aku kadang2 mengalihkan perhatian aku tengok dia sibuk mngemas..aku sikit pon tak marah...sayang adik lah katakan..kang marah kan terus dia terasa kang...ha langsung tak jadi mengemas kang...nak dijadikan cerita..tibe2 pintu rumah ditolak...Pintu rumah tu memang tak kunci pon...tengok mak aku masuk...mak aku baru balik dari kampung...dia masuk dia terus dia kata....

Omak : ekau orang ni tak soda (sedar) ko kek luar ni bising ni...(maksudnya kat depan jalan rumah aku tu)...ambulans datang pon korang tak soda ko???

Eden : Kenapo pulak mak???

Omak : Ado budak jatuh basika dopan umah CIk June ni ha...(Cik jun tu jiran aku).....

Eden ngn adik den : mano nak tahu?tak donga apo2 pon...

Omak : Dah ekauorang dok menonggok jo kek dlam umah ni mano nak tahu pa2....

Kitaorang pun keluar lah kek dopan umh tu...tengok sumuo eh dah solosai....tengok jiran-jiran dh berkumpul kat umh sebelah tu dok bercerita tentang hal budak yang jatuh basikal tu lah...yang jiran depan rumah tu tengah basuh lantai + jalan depan rumah dia tu sebab da darah budak tu lah...

Alkisah dia gini...masa aku tengah dok kat dalam rumah tu rupa-rupanya kat luar tu dah kecoh....ada budak jatuh basikal...budak perempuan...2 orang...sampai ambulance datang...orang yang lalu lalang sume dah berkumpul...ramai lah jugak...tengok kejadian tu...tapi malangnya aku ngn adik aku dok kat dalam rumah tu ja...tak tahu apa jadi kat luar tu....sampai lah emak balik....budak perempuan tu dikatakan membonceng basikal Rally yang agak mula popular di kawasan ni sejak akhir-akhir ni....kecederan pada pangkal peha sehingga terkopek isi dan daging sehingga menampakkan tulang dan juga sorang lagi berdarah dikepala...Mereka dikatakan laju menuruni bukit didepan rumah aku dan sampai ja kt depan rumah jiran tu diorang melanggar kotak TM yang berada di depan rumah jiran aku tu...mereka tercampak sehingga basikal mereka tu jatuh jauh ke rumah jiran sebelah yang lagi satu....jiran aku kata brek basikal pon tak da langsung.....
Lebih kurang macam ni lah basikal tu...tapi tak da brek langsung kat basikal tu......

HUHHHH...aku tak dapat lah nak bayangkan sakitnya jatuh basikal smapai daging peha tu terkoyak dan nampak tulang tu....kejadian tu terjadi pada waktu malam...dan jiran2 aku berusaha mencari serpihan daging tu..tapi tak jumpa....begitu lah ceritanya....

Moral of the story mory...kita dok rumah ni jangan lah terperuk ja kat dalam rumah tu...atleast bukak lah pintu kalau bising2 kat luar rumah tu kita tahu apa jadi kan....
Bawak basikal tu jangan laju2...walaupun menuruni bukit.....pastikan basikal tu ada Sistem Brek tangan yang berfungsi dengan baik.....
Ni aku masa kat bukit cerakah ri tu...bawak basikal...Buruk kan gmbar ni...kan aku kata aku gemok...

Nota kaki : aku dh lama tak jatuh basikal sampai luka ni..ya lah dah lama tak bawak basikal kan ...tu yang tak jatuh basikal tu...bukan aku mintak jatuh tapi aku ckap ja...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan