Rabu, 23 Februari 2011

Dah bayar zakat ka belom???

Lafaz zakat...


Salam.....(Dan2 nak bagi salam ek...kalau tak tu terjah jer...)
Korang dah tunaikan zakat ke belom????Kalau belum pergilah tunaikan cepat-cepat....Sebelum terlambat....nanti dah terlambat susah...sekarang ni Allah s.w.t beri kita rezki yang cukup malah kadang2 terlebih kan...contoh nyer lah yek : korang dapat bonus 4 bulan gaji...WOOOWW!!!!!!... tapi jangan lah pulak cepat lupa diri...tunai kan zakat tu sebelum terlambat...ya lah Allah s.w.t tu kalau nak tarik nyawa kita, dia tak bagi tahu pon, kita kena bersedia...Kalau dia nak tarik rezeki kita dia tarik ja macam tu...bukan nyer dia SMS kita dulu bagitahu nak tarik rezeki kita kan...SO...kita lah kena hati2...mana yang wajib untuk kita buat tu kita perlu buat....
5 rukun Islam

1. Mengucap dua kalimah syahadah.

2. Mendirikan solat.

3. Menunaikan zakat.

4. Berpuasa di bulan Ramadhan.

5. Menunaikan haji di Mekah bagi yang mampu.

Sebenarnya saye nak citer tentang saya telah menemani kawan saya ke Pusat Zakat dekat Masjid Negara...saya memang menawarkan diri tok menemani dia kesana sebab saya tak penah bayar zakat sebenarnya...sebab tak cukup Haul lagi....sekurang-kurangnya bila saya teman kawan saya tu saya tahu lah tatacara nak bayar zakat ni.... contoh2 zakat yang kita perlu bayar ialah :

1. Zakat Wang Simpanan...(Bank/ASB dll)
2. Zakat Saham
3. Zakat KWSP
4. Zakat Emas
5. Zakat Perniagaan

Saya sebenarnya tak berapa nak faham lagi tentang hitungan zakat ni...berkaitan zakat harta lagi lah saya bercelaru sebab dia banyak nisbah-nisbahnyer....tapi kita kena tahu sumer tu....atleast kita tahu apa yang patut kita tahu sebagai contoh macam zakat-zakat yang perlu kita bayar seperti diatas tu....Untuk nisbah zakat pada tahun 2010 (Tahun lepas) untuk wang simpanan adalah melebihi RM 9300.00 baru lah kena zakat untuk tahun tu....bagi wang simpanan dia yang dah beratus-ratus ribu ianya dikira dari hitungan baki yang paling rendah didarab kan dengan 2.5 %.......
Contoh nya :

Wang Simpanan = RM 11000.00 (baki yang paling terendah untuk tahun itu)...
Peratus potongan 2.5%...

RM 11000.00 x 2.5% = RM 275.00 (inilah jumlah zakat yang perlu dibayar pada tahun tersebut)

Sama jugak untuk zakat yang seterusnya...Kena ingat kita kena bayar zakat untuk Setahun taw... pengiraan zakat pn untuk setahun = 12 Bulan....baru cukup haul nya....
Untuk zakat emas pon sama...sapa ada emas yang banyak bergram2 tu, rantai berselirat kat leher tu...cincin sampai tak cukup jari nak pakai tu bawak-bawak lah g bayar zakat....bukan susah pon...kuar kan sikit duit nak bayar zakat tu...kita bayar sikit ja tapi yang kita dapat tu BERBALOI-BALOI......
So kesedaran tu dah lama ada keinsafan tu bila lagi???

Tu kawan saya yang tengah lafaz zakat....(Staf PPZ tu hensem lah pulak)..

Pusat Pembayaran Zakat di Masjid Negara..


"TUNAIKAN ZAKAT SEBELUM TERLAMBAT"

Nota Kaki : Untuk tahun 2011 nilai zakat yang perlu dikeluarkan ialah RM 10300.00...so kalau korang ada simpanan/emas/harta lebih daripada RM 10300.00 ni kena lah bayar zakat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan