Rabu, 23 Februari 2011

Cincin..


assalamualaikum semua,maaf kalo thread ni dah ader..saya dapat satu artikel pasal ni jd nak kongsi same2 ,hrp sudi ye

NAsihat Nabi Muhammad SAW kepada Saidina Ali (kw) sesudah Saidina Ali berkahwin dgn Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Baginda. Nabi Muhammad berpesan kpd Saidina Ali iaitu ;

kalau memakai cincin pakailah di jari
i) jari manis
ii) jari kelingking (anak jari)

dan jgn memakai cincin pada jari
i) tengah
ii) jari telunjuk


Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pd jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat ALLAh iaitu kaum yang derhaka di zaman NAbi LUt as.

perhatian * cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan.

Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan2 dan juga saudara mara atau anak2 tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam. kalau tidak sia-sia.

kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi SAW maka dapatlah kita pahala.

Wallahu a`alam

Bila bace tentang kisah ni teringat pulak masa tunang saya nak masuk merisik dulu...actually saya ada 1 cincin yang saya beli sendiri...cincin tu memang fit untuk jari manis belah kirai ja.nanti beli cincin tunang tok jari manis belah kanan kan...pastu beli lah cincin merisik untuk jari hantu...masa tu nak beli tak tanya mak dulu kan...so bila dah beli mak cakap tak elok cincin merisik kat jari tu..terus nak tukar cincin...masa tu cincin merisik tu dah bagi kat mak tunang saya...pa lagi saya soh tunang saya mintak kat mak dia...seb baik boleh tukar lagi...tp yang best nyer saya bukan tukar saiz tapi tukar cincin lain dan si tunang kena tambah duit RM100.00 tok cincin yang baru...tak kisah lah janji cincin merisik saya kat jari manis bukan kat jari hantu...ahakksss...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan