Selasa, 26 Mac 2013

Bawak perut....


So lihatlah yek perkembangan perut ketika mengandung...horor kan...masa awal2 mengandung comel jer...tapi bila kandungan makin bertambah week by week tengok lah sendiri...

Macam pengalaman aku jugak, masa awal mengandung 3 bulan 4 bulan tu siap tanya lagi kat diri sendiri...mana lah perut yang bawak baby nie...sebab aku tengok perut aku macam tu jer sedia boncit dari sebelum mengandungkan...tapi bila dah  masuk bulan kelima dan seterusnya...seronok tgok perut makin maju...bila dah masuk bulan ke 7 jer takot tegok perut sendiri...nak2 pulak kesan strechmark tu dah mula timbul...lagi takot...

Sekarang ni kandugan aku dah masuk minggu ke 37, perut memang maju ke depan...badan pulak macam dipam2..siap ada pulak yang terkejut tengok aku...aku memang tak kisah lah sebab aku pon rasa aku dh terlebih gemuk..ya lah berat aku naik 18 kilo kot...ni buat masa ni lepas  ni mungkin boleh sampai 20kg...takotnya...ada jugak yang kata aku ni mengandung twins...kalau betul lahkan...subhanallah...mana lah tahu scan 1 kepala 1 jantung, tapi bila bersalin da 2 babies pulak..acana?aku suker pastu aku benti keja kan...sebab nak jaga twins nie..hehehehehe..garau ja...

Apa pon doakan yang terbaik untuk diri sendiri....Aku sihat, baby/babies sihat, tak da masalah nak deliver baby, tak da sebarang komplikasi semasa melahirkan, dipermudahkan proses kelahiran dari awal hingga akhir...-alhamdulillah-...Allah maha bersarkan...aku nak sangat bersalin normal..insyaallah aku cuba...tapi aku kan da masalah kurang darah ni nti last2 ceaser jugak...tak pa lah dah tak da allah kan maha besar...dia tahu segalanya nya...

Aku sekarang ni jalan sikit ja dah mengah, skit kat bawah perut ni, rasa perut ni menegang jer...blm baby kick lagi tu yang senget benget muka tahan sakit tu...tapi best lah da bby dalam perut ni...

2 3 hari ni aku makan asyik tak kenyang jer...so kadang2 ada rasa macam contraction, entah lah aku pon tak thu tu contraction ataw apa...so far so good jer...baby pon gerak aktif jugak goyang2 montot...ptg  nanti aku nk g chekup kat klinik...so alhamdulillah aku tak payah lagi nak chekup kt hosbital....cuma aku kena kawal darah yek...jgan below dari 8 yek..moga aku boleh...insyaallah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan