Jumaat, 8 Mac 2013

34 Weeks

Alhamdulillah sekarang dah 34 Minggu tinggal 2 minggu lagi nak 36 minggu...lepas tu dah tunggu hari ja nak bersalin...sekarang ni aku dah kena chekup setiap minggu..tu baru aku perasan...aku kan kena chekup 2 tempat...1 kat hospital dan 1 lagi kat Klinik Kesihatan...so minggu depan 12/3 aku kena chekup kat klinik macam biasa...pastu minggu depan 20/3 lagi tu aku kena chekup kat hosbital pulak...pastu nti klinik bagi lagi tarikh lain...start 36 minggu biasanya klinik kena chekup tiap2 minggu...jawabnya aku kena lah cuti 1 hari tok chekup...kalau buleh nk mintak hari yang sama...

Al-kisah chekup tadi bila view darah aku dengan blood counting apa tah nama nya...memang Iron atau zat besi yang masuk dalam badan aku hari tu memang tak boleh terima...darah aku stil macam tu tak da perubahan...doktor kata Talesemia type alpha tu memang tak berfungsi dengan baik dan kekurangan gen alpha dalam darah...ok antara faham dengan tak faham ja lah...so aku kena kontrol makan, teruskan makan Iberete tu dan makan makanan yang boleh tambah darah...

Doktor dah tak boleh nak tolong lagi dah sebab tahap hemoglobin aku tu tak boleh kontrol...kejap turun kejap naik pastu stay ja kat situ...so doktor kata lagi kekal kan tahap hemoglobin aku sampai bersalin...pastikan tak turun sampai 8.00 kebawah..doktor kata H.B aku sekarang masih lagi ok berbanding setengah orang yang macam aku ni time sekarang HB diaorg dah down....so sekarang hemoglobin aku stil 9.3..so aku kena maintain atau naikan sikit...doktor kta lagi nak naikkan HB aku sampai target 11.0 tu tak mungkin lah...kalau lah kan turun 8.00 ke bawah mungkin aku kena masuk darah tok tampung darah aku yang tak cukup tu...Ya Allah mintak jauhkan lah...aku tak rela kalau tak terpaksa...masukan darah orang lain dalam badan aku...Doa moga Allah mudahkan perjalanan aku untuk lahirkan mujahid Allah ni...

Kes aku ni memang jarang nak jumpa...doktor Nor yang view aku tadi kata dia tak penah dapat kes macam ni...tadi pon dia refer doktor Jamali jugak..so doktor jamali datang kat tempat doktor Nor tok terangkan kes aku ni...tahu kan tentang doktor jamali yang aku penah citer sebelum ni.

Yang sedihnya aku tanya lah risiko kalau aku bersalin nanti...boleh ka aku bersalin normal macam biasa taw kena operate jugak?doktor kata boleh tapi kalau emergency  kes aku kena masuk darah jugak time bersalin tu...time aku nk bersalin nanti darah tu memang dah kena sedia..either aku bersalin normal atau operate...sebab kemungkinan aku akn tumpah darah...sebab darah tak cukup nak menampung nanti..aku redha tapi aku sedih lah jugak cuba nak mengelak dari masuk darah tapi stil kena masuk darah jugak lepas bersalin...hurmm nak nangis...

Perkembangan Baby & Aku... :-
Kandungan : 34 Minggu 4 hari/8 bulan
HB : 9.3 jer...masih sama dengna chekup kt klinik
Blood coun ting stil tak ok wlaupun dah masuk iron...
Uri/Plasenta : Normal
Berat aku : 79.8 kg...hehehe naik 800 gram jer
Berat Baby : 2.5 kilo nice..tok kandungan aku ni...naik 600 gram dari hari tu..
Air ketuban : Normal.
Kesihatan ibu : Muka nampak sembab...yee saya penat...
Jantung baby : tak chek pon tadi... 
Kadar gerakan baby : cukup sepuluh gerakan.
 
byeee....sedapkn hati...
 
.


2 ulasan: