Rabu, 22 April 2015

Berpantang (makan)

Salam...

Cerita berpantang...

April 2013 : Berpantang kat rumah sendiri...mak mentua jaga...
         
Aku first time kan berpantang masa tu..mana tahu sangat hal-hal orang berpantang ni..

Mak mentua aku jenis tak kisah sebab dia pon dulu tak berpantang sangat..

Makan apa yang orang berpantang boleh makan..

Lauk pon simple..kadang2 mak aku datang bawak lauk

November 2014 : Berpantang sendiri..seminggu ja mak mentua jaga...mak aku plak jaga 2 hari jer...
pastu pandai2 sendiri..

Mak akan selalu col tanya aku makan apa...
Dengan mak dia memang jaga betul2 bab makan...dia tak kasi goreng ngan minyak, 2 minggu lepas bsalin...makan berkuah pon tak boleh sangat..
kadang-kadang dia datang bawak lauk dah siap masak..

Lauk untuk makan aku masak sendiri..kena pikir lauk yang usbend boleh makan..dengan anak boleh makan...

kalau aku malas sangat aku goreng ja ikan senang..

makan sendiri kan apa nk kisah...

Laki aku dia ok jer..makan jer apa pon...telur goreng kicap pon dia makan..ya lah isteri dalam berpantang nak banyak songeh  plak...

lauk biasa nyer lah kan :

1. ikan bilis goreng dengan lada itam plus bawang dgn halia..


 2. Sup Ikan Haruan..ikan haruan ayah bawak dari kampung untuk stok 3 hari..pastu ayah bawak datang lagi..memang makan ikan haruan yang fresh lah..siang ikan tu terus masak..
ni contoh ikan haruan...
3. Ikan tenggiri goreng, panggang atau stim/rebus...tu biasa...




 4. Jantung pisang masak lemak lada itam

Jantung pisang untuk banyakan susu badan
5. Ayam masak lemak campur pegaga

Emak akan bawak pegaga kampung yek...lebih kurang macam ni..tapi mak mentua yang masak...

6. Buah-buahan semua buah aku makan...kecuali buah yang sejuk macam tembikai...
    Tapi 1 jer buah yang aku tak boleh makan..buah limau sunkist..anak aku akan kembung kalau aku
    akan buah sunkist...

Ais memang aku tak minum..aku akan selalu minum air suam..air kena minum yang suam untuk susu jugak yek..

Aku akui lain orang lain cara berpantang..
Cara mak aku dengan mak mentua aku lain tak sama..
Tapi mana yang boleh kita makan/buat yang tak boleh jgan buat...kita pon boleh pikir sama kan..

Mungkin cara korang lain..cara aku lain, cara kawan-kawan aku lain...tengok keadaan dan kelaziman dalam keluarga tu kan...

Nanti update pulak perkara lain dalam berpantang yek...

Byeee


Nota : gambar semua google..bkn gambar original dari aku...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan