Isnin, 18 Ogos 2014

Cerai Susu...

Alhamdulillah
Uwais sekarang dah nak masuk 1 tahun 4 bulan...
Sihat, Aktif, Cerdik, Pandai, Main sorang2 no 1, kacau orang no 2...

Juz nak kongsi macam mana nak cerai susu Uwais...

Entah kenapa sejak akhir2 ni aku lebih suka panggil Ayish..... Uwais..

Tak tahu lah mungkin sebab dia dah besar n nak jadi abang?ada kena mengena ka?

Ok..back to the story...

Aku susukan Uwais dari umur 3 hari sampai umur 7 bulan...FULL Brestfeding..

Bila masuk umur  7 bulan aku rasa susu dah kurang..pump pun dapat 3 botol jer..

1 botol 4 oz...
3 botol 12 oz..

Uwais masa tu minum 16 Oz dari pagi aku pergi kerja n balik pkul 6 petang...
so aku terpaksa campur susu Uwaiz..wlaupon tak banyak 4 oz jer tapi aku tetap sedih...
Sebab tak dapat susukan dia full..tapi dia kdg2 petang klu dia tido tk bngun susu sampai aku blik bru dia nyusu...

aku tetap susukan dia sampi umur dia 11 bulan...FuLL..

dan bila aku tahu aku mengandungkan baby no 2..aku terpikir nk teruskan...
Kesian kan ngan Uwais..tapi aku pikir nak kurangkan dia ngn brest..
Aku ambik pendekatan susukan dia belah malam jer..time nk tido..sebab dia nak tido mesti nak direct breastfeding baru lena...
Sampai lah pada 26 Ramadan ri tu...
aku bercuti dan malam-malam sebelumnya Uwais tido dalam keadaan Direct Feding..

Aku pikir kena ceraikan susu Uwais sebab tk mo dia bkongsi susu dengan adik dia nti..
Time nak tido jer aku buatkan dia 1 botol susu..

mula2 dia memang menolak..
akhirnya dia minum...dan terus tewas...tepuk2 bontot dia terus tertido...
tapi pukul 2 dan 4.30 pagi dia akan bangun untuk menyusu...
Bertabah lah buatkan susu untuk dia..tapi lagi senang...sebab dia tido lena sampai pagi...

dan yang aku perasan dia akan bangun pukul 9 @ 10 pagi setiap hari...mungkin sebab dia kenyang..

Sampai sekarang siang ka 3 jam susu sekali..dan seterusnya..so masa raya hari tu aku memang happy lh tak payah nak selak2 lagi..
cuma kena prepare Thermos, air kosong ngn  container susu utk uwais..everyday...

Tapi kan tak tahannya beli susu...seminggu 1 kg susu..sebulan 4 kg... kira lah sendiri

1 KG = RM 24.90 x 4 kg = RM 99.60

hehe tepuk dada tanya lah duit...Ada tak duit?



Selalu servey2 kalau ada pasaraya yang buat promosi susu ni..

Penah dapat RM 19.90 sekilo...terus ambik 5 kg...buat stok..mcm kedai dah dapur...


Yang sedihnya bila time dia nk tido kan..dia akan meraba-raba, picit2..tekan-tekan breast aku..sambil tengok aku...kesian...siang pon mcm tu..lekatkan muka kat dada cium2 ...heyyy.... 3 hari aku menangis tengok dia...mungkin dia teringat kot....

sekarang kalau dia nak dia selak sndri dan senyum...hisap 2 3 kali pastu dia senyum...agaknya nak lepaskan rindu...

Selalu cakap "nenen ni utk baby" pastu dia pegang perut plak n cium baby...


Pesanan : Memang kena bertabahkan lah ceraikan susu ngn anak ni...klau dia boleh terima tapi sifat keibuan kita ni kadang-kadang tersentuh lah jugak...sapa tak sayang anak kn...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan