Khamis, 29 Ogos 2013

Al-kisah rambut Ayish

Salam....
Hari ni nak cerita tentang rambut Ayish...
Sejak dari dalam perut sampai lah sekarang...

Aku memang idamkan rambut lebat...
masa dalam perut aku selalu terbayang anak kau nanti keluar ja rambut dia lebat sangat..
Kalau orang tua2 kata masa mengandung tu minum air kelapa lah... 
makan kacang lah..macam-macam lah
nak bagi rambut anak lebat...aku malas...

Orang kata kalau masa kita mengandung...
last2 trimister tu kalau kita kerap kencing mksudnya rambut anak kita tu dah panjang...
ya lah  masa last trimister tu kepala baby kan dah turun ke bawah...
sebab tu kita rasa asyik nak kencing ja...
dan lagi satu kalau perut kita asyik gatal ja...
tu pon tanda rambut ank kita tu dah tumboh...
aku dua-dua simtom ni ada...
hasilnyer rambut ayish tak lebat...
cikit ja rambut dia...
belah atas kepala pon sikit...
halus ja....

 
 Ni gambar masa ayish baru keluar dari perut ebu...ayish dah sampai ward dah masa ni...ebu ja sampai lambat...merah tanda kat pipi tu tak tahu lah sebab apa...

  Ha ni masa dia dah beberapa hari duduk kat rumah...
Halus sangatkan rambut dia...aku juz sapu minyak johnson baby jer..

 
 Ni pon rambut atas tu macam tak da...sedap kan tengok ayish tido sambil kena buli dengan baba dia...tido dalam iman...

So lepas aku habis pantang...hari yang ke 45..kitaorang suami isteri decide nak cukur botak kepala dia....baba dia yang cukur..
Jatuh pada hari Jumaat...pagi jumaat tu kitaorang bersedia cukur rambut Ayish...
Menangis2 dia bila aku pegang kepala dia...
ya lah nak cukur tu mana boleh gerak sangat..takot luka...
dah lah kulit kepala bayi ni lembut...
gagahkan jugak..cukur sikit2...
Menangis pon kitaorang cukut jugak...

Ni hasilnya...

 Ha ni malam setelah dia dibotak kan...muka sedih ja kan...



 Sekarang nie rambut ayish dah tumboh..
sikit-sikit..halus ja...lepas ni nak buat cukur jambul dia..
mungkin tak cukur lagi dah...
sebab rambut Ayish lambat tumbuh...
ikot rambut baba dia lambat tumboh...

Orang kata lah kan...
bila dah cukur rambut baby tu..
kumpul rambut tu pastu timbang..
samakan dengan harga emas sekarang..
pastu duit tu sedekah kat org miskin ataw anak yatim..
tu kan rambut dalam perut...

Ya ka?aku tak buat pon macam tu..
aku tanam rambut ayish tu...

Korang pulak buat macam mana rambut anak korang?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan