Selasa, 26 Februari 2013

Admit Ward Part IV - Anemia for Iron TDI

Cerita tentang admit ward ni tak abis2 lagi yek...aku pon dah lupa dah cerita macam mana...apa yang aku ingat aku cerita k...

Untuk kali ke 3 ni aku masuk ward sebab kurang darah...Untuk masuk Iron/Zat besi dalam badan aku untuk naikan darah aku...masa appointment ngn doktor kat HTJ tu HB aku down 8.6 jer...masa tu umur kandungan dah 30 minggu...

Aku pon tak thu lah yang pihak hosbital sendiri ada target bagi setiap ibu-ibu mengandung ni bila kandungan mencapai 32 weeks ja HB dalam darah mesti 11 keatas..ni semua untuk menampung keperluan darah semasa bersalin nanti...sebab banyak masalah ibu semasa bersalin sebab tak cukup darah..sebab tu ada yang tumpah darah, semualah...ngeri pulak aku nak cerita...

Ya lah aku ambik ringan jer tentang hal HB ni...sebab aku tahu dah masalah aku...aku memang tak leh nak kechup tok naikkan darah ni sebab aku kan ada Talesemia kan...so darah aku tak leh nak control...makan lah ubat ker, bayam ka hati ke kerang ka tok tambah darah ia hanya dapat membantu sikit ja...pasrah lah..

Lepas ja jumpa doktor tu Dr. Jamari bin Wagiman, bahagian O&G HTJ...dia yang sugest aku masok Iron TDI tok cover darah aku...aku mula-mula mengelak jugak sebab aku kan baru ja keluar ward pastu kali ni nak masuk balik...atlest 3 hari...aku cakap ngn doktor aku nak tukar ubat ambik ubat yang dos dia iron n kalsium lagi tinggi...tapi doktor kata kalau tukar ubat pon masih belum membantu lagi sebab aku dah terlambat nak capai target...aku dah dapat bayang da masa tu yang aku kena masuk ubat drip iron tu..uuhhh sakit kan kena cucuk kat tangan...tapi pasrah...

Doktor bagi aku rehat lepas tahun baru cina baru masuk ward tu...aku pon angguk ja lah...aku pasrah aku cakap ngn doktor tu kalau itu yang terbaik buat saya, saya ikot jalah...dia pon terus buat surat tok admit aku nanti...Doktor Jamari ni memang banyak pengalaman..dan apa yang dia ckap clear sangat2...aku rasa dia bos kat sini sebab banyak doktor2 yang UD 41, UD44 semua refer kat dia ja...doktor Jamari ni UD54..hehehehe bos sngatkan...

Yeaayy berita gembira...masa jumpa  ngn doktor tu aku boleh scan jantina baby skali...selama ni dok scan tak nampak..skrg ni nampak...memang aku tengok jelas ok...bila aku mintak doktor Jamari tu cek jantina doktor kata susah nak chek..baby duduk dalam keadaan menangkup, bersujud...tapi doktor jamari tu awal2 lagi dah bagi tahu aku bila dia tengok je perut aku dia kata baby aku ni boy...dia kata sebab ada garisan menegak kat tengah2 perut ni biasanya boy..."kalau tak caya pergilah tanya bidan-bidan kampung"...masa ni lah aku soh doktor tu chek jantina sekali...doktor tu godek2 rolle r tu siap cakap lagi "baby, baby pusing, pusingggg"...pastu baby pon pusing...doktor pon tunjuk bird ngn egg dia..hehehehe...aku memang nampak tapi aku mcam tak puas ati...sebab aku rasa aku mengandungkan baby gurl...kuasa tuhan kan...nanti kita tengok baby gurl ka baby boy...

 Lebih kurang macam nil ah perut aku..ada laen tengah2 tu...

Aku tak kisah janji sihat...laki aku melompat suka sebab dia memang nak mujahid...insylah...dipermudahkan...

1 ulasan:

  1. perut saya ada line mcm ni, takde lagi stretch mark tapi saya baby girl.. :)
    rezeki masing-masing kan..
    btw, take care ok..

    BalasPadam