Jumaat, 22 Februari 2013

Admit Ward-Part II

Sambungan dari entry yang sebelum ni....

Sebab apa Admit?

Apa doktor buat dengan aku masa kat Scaning Room?

Apa yang terjadi dalam Ward?

Ni persoalan yang aku akan jawab...

Bila dah g klinik swasta tutup...doktor rehat...aku gagahkan diri ajak suami balik rumah...sebab baby pon gerak ok jer...so rileks lah dok kat umah...malam tu stil ada sikit spot bleding yang sama...aku diam...dalam hati aku nak g klinik esok...(isnin)...

Esok : sampai klinik jumpa doktor scan sikit trus dia soh refer ke HTJ...Hospital Tengku Jaaffar Seremban...pergi bahagian Scaning Room tingkat 1...

Sampai ja kat hosbital doctor tanya macam2...sejam jugak aku duduk atas kerusi tu..kena soal ngn doktor...dari A sampai Z aku citer...

Terus masuk dalam bilik tok scan baby...dan chek kenapa da bleding....

Scan baby ok jer..baby gerak dengan gembira sampai doktor perempuan tu nak ukur kaki dia dok tendang2 kan...ha sapa suruh kacau kan... doktor tu kacau "oh my goodness baby ni aktif nya"...baru ko tahu anak aku melasak dalam perut lagi...scan semua bagai pastu doktor tu suruh tukar pakai kain pink...dia nak chek bawah pulak?...gulpppp....apa ko rasa?hahahaha aku dah rasa dah...

 Nie lah speculum tu..

Disebabkan kandungan aku baru ja 7 bulan masa tu...so tak da bukaan lagi doktor kata dia nk masukkan alat ni...dia tunjuk kat aku...doktor panggil 'Speculum" betulkan aku kalau aku salah eja...tok nak tengok masalah yang berkaitan bleding tu dalam rahim aku...aku serah diri jalah tak kan nak cakap tak nak pulak...so dia masukan lah benda besi tu dalam aku punya...earkkkk...rasa tak tahu nk cakap..tapi sesiapa penah buat ujian papsmear mesti penah rasa ...

Setelah selesai buat pemeriksaan dalam rahim aku doktor kata da sedikit daging lebih kurang macam tulah yang sensitif kalau aku melasak ka, jalan banyak sangat ka, daging tu tertekan ka tersentuh ka akan berdarah...ok baru aku tahu itu lah masalah nya...aku pon tak tahu aku ni sensitif sangat....

Aku kua dari scaning room tu..dah selesai semua..pastu aku kena panggil balik masuk dalam scaning room sebab doktor yang lebih senior nak scan perut aku...bila dah scan semua doktor tu terangkan kat aku walaupun plasenta (uri) aku dalam keadaan normal, kat belah atas, tapi disebabkan ada pendarahan dia takut uri aku tu lekang...mksudnya jatuh atau tertanggal...so dia kata tu membahayakan untuk baby..so dia sugest suntik ubat untuk matangkan paru-paru baby sekirnya baby kena deliver awal...owhhh aku takot....Ok doktor kata admit tok 1 malam tapi melarat sampai 2 malam...

Keluar dari Scaning Room tu terus cakap dengan Mr. White yang kena admit..pastu nangis...Mr.white muka macam cuak jer..ya lah risau kan..dia dah lah lama tunggu kat luar bilik scaning tu...aku terus g toilet lap air mata...mr.white uruskan hal nak daftar ward...

Bila dah admit jer ubat yang missy tu suntik kat aku untuk matangkan paru-paru baby tu memang sakit giler ok..cucuk ubat tu kat momtot yek..dan ko akan rasa ubat tu mengalir masuk dari montot dan mengebaskan kaki ko...pedihhhhh sangat...ubat tu kena masuk 2 kali....yang pelik dok dalam ward tu sikit pon tak berdarah...nurse datang mesti tnya da spot bleding tak...aku geleng je...setiap 3 jam nurse akan datang tok selak perut...hahahaha...nk chek jantung baby...huh bosan k dok kat ward...Huh...itu lah keja nya dok selak perut...

Next entry aku masuk lagi ward sebab Fetal movement tak cantik dan jugak masuk Iron TDI sebab kurang darah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan