Jumaat, 22 Februari 2013

Admit Ward-Part III -CTG

Selepas aku dah admit ward sebab bleding..pas 2 3 minggu tu aku admit balik tok 1 malam...bosan kan..asyik admit jer...tapi dugaan untuk mujahid aku ni...aku redha janji 2 2 ok, sihat tak da masalah...

Dah masuk 7 bulan ni aku kena kira setiap pergerakan baby dan catat dalam buku pink...sesiapa yang chekup baby kat Klinik Kerajaan tahu lah pasal ni...

1. Kira setiap pergerakan baby dari pukul 9 pagi hingga 9 malam,...

2. pergerakan sebanyak 10 kali dalam masa 12 jam...9 pagi-9 malam...

3. Pergerakan tu yang kira sekali tu adalah gerakan dari kepala hingga ke kaki... macam mana nak tahu?baby akan gerak dalam 1 masa tapi banyak kali sampai dia stop...itu dikira 1 pergerakan...

4. Bila pergerakan yang ke 10 tu dan catatkan jam untuk last pergerakan..masa tu lah tahu baby kita ni aktif dalam time tu...baby aku around pukul 6 smpai 8 malam last pergerakan dia...itu lah time dia...

5. Lepas pukul 9 tu tak yah lah kira dah..tapi baby aku ni time 10.00 keatas lah time dia banyak gerak...ha sebab tu lah dia lambat nak abis 10 pergerakan tu...

6. Kalau tak cukup pergerakan 10 kali sampai pukul 9...tak pon dah pukul 8 tu patotnya dah cukup gerak tapi masih belum cukup lagi macam aku...SEGERA KE HOSPITAL BERDEKATAN...  dekat buku pink tu pon ada tertulis dan nurse kat klinik akan selalu ingatkan...

Oklah sambung cerita...

masa tu hari ahad...tak ingat berapa hari bulan...baby memang tak gerak sangat hari tu...aku duduk rumah ja...buat keja rumah...bukan jalan-jalan pon..tapi pukul 8.30 malam baby tak gerak adalah dalam 6 kali jer gerak..aku risau..terus ajak Mr. White pergi hosbital...siap bawak semua barang takot warded malam tu jugak...

Sampai hosbital doktor chek semua lah...periksa baby, scan dia, tengok degupan jantung dia, dengar degupan dan last sekali wat CTG...CTG ni ada lah alat nak tengok degupan jantung baby normal atau tak...alat tu akan diikat kat perut, pastu dengarlah bunyi jantung baby tu..kuat ok..klu baby tu menendang bunyi macam bergegar...mana taknya doktor ikat agak ketat jugak kat perut aku yalah nak pastikan alat CTG tu betul2 berada kat jantung baby dan aku tak boleh bergerak kena baring ja selama 20 miniit...bila dah cukup ja 20 minit satu kertas akan keluar ada graf lah menunjukkan denyutan jantung baby tu ok taw tak...

Jangan risau nurse akan sentiasa datang tengok graf tadi..ya lah 20 minit kan kena baring dalam bilk CTG tu..bila dah siap ja buat CTG...doktor tengok graf tu dia kata "GOOD, jantung baby normal"...mungkin puan banyak buat kerja sampai tak perasan movement baby ni"...ok aku reda jer lah mungkin jugak...dan 1 lagi doktor kata masuk ja kandungan 7 bulan dan keatas...baby semakin membesar dan ruang tok dia bergerak dah terhad..so tu dia kurang bergerak...ok aku faham sekarang...mungkin lepas ni aku lebih kena alert tentang movement baby...maaf lah doktor ni pengalaman pertama saya mengandung saya tak tahu lagipon saya takot baby  tk bergerak langsung....doktor tu senyum...

So kena admit jugak...doktor Peter kata itu terbaik tok puan dan baby...kita tengok movement baby tok semalam...cakap ngn mr.white dia kata "abang sorang lagi lah malam ni"...aku jawab tak lah comot ada kat umah...comot senyum kot kat umah tu...

Kat HTJ ni doktor perempuan memang ramai dari doktor lelaki...so boleh request nak doktor perempuan atau lelaki...aku opkos lah nk doktor perempuan...kecuali doktor perempuan tak da so doktor lelaki lah kena buat semua...hehehehe..redha ja lah ye...

Bilik CTG tu sebelah labour room...masa aku dok rileks nk tunggu 20 minit wat CTG tu kan aku dapat dengar orang tengah sakit nak bersalin..menjerit2 dalam tangisan...bidan akan bagi semangat seperti menjerit2 jugak...Seram jugak aku dengar..pastu terus dengar baby yang freshh nangiss....... owhh baby bu, ebu tak sabar nak tengok kamu dan dengar kamu sora kamu nangis sayang...

1 ulasan: