Khamis, 4 Oktober 2012

Alahan pada awal mengandung

Salam....

Dah lama janji nak update entry ni tapi belum ada masa...sekarang ni jejari aku yang runcing ni sibuk nak menaip...

Ok lah bila mula tahu ja aku mengandung macam2 dah bermain kat kepala ni...so setakat ni aku dah rasa macam2 dah...meh aku senaraikan....

1.  Kena minum susu.....Takot ok...sebab nya aku  memang alah ngn susu nie...memang tak suka minum..bau susu pon aku dah rasa lain ni kan pulak nak minum susu..tapi sebabkan ada baby ni so kena lah minum...pengalaman minum buat masa ni menyiksakan...masa awal minum ok jer..boleh terima..buat secawan minum 2x jer..sekali minum berteguk2...susah betul nak minum...so sejak masuk 10-12 minggu ni asal minum susu ja muntah balik...pemah jugak brekfist pagi minum susu terus muntah susu ok..masam nyer..dari saat tu sampai sekarang tak minum dah susu tu...tapi kena kuat jugak blajar2 minum susu tu..sebab susu tu penting tok baby nanti...

2. Muntah-muntah....owwhh aku serender bila time muntah nie...apa pon tak boleh...memang siksa sikit bila time muntah...ya lah ko makan apa yang ko nak makan lepas beberapa ketika terus ja rasa nak muntah...masalahnya bila muntah keluar pa yang ko makan tadi..so baik tak yah makan...lagipn bila muntah tu sakit semua otot2 perut nie...kalau muntah tu banyakkan siap keluar dari idong lagi muntah tu..pastu kalau makanan korang makan tu jenis yang kasar contoh  macam buah ka kan mesti tekak ko sakit bila muntah sebab makanan yang nak keluar tu kesat ja rasa...klau muntah makanan dengan air tu ok sikit lah..so aku bila perut dah rasa lain dan ada benda2 nak menolak dari perut keluar so bersedialah....

3. Pening kepala....ye aku selalu pening kepala malam2 dan disusuli muntah...aku penah tido 12 jam sebab pening kepala...kalau pening kepala ni ubat dia tido jer...soh usben urut ka, letak minyak cap kapak ka tak jalan punye..baik lelap mata bila bangun ja kan..haaaaaah segarrrrr....

4. Sakit-sakit badan...ini perkara biasa..badan rasa sengal2..selalu sendawa keluar angin...dan selalu ja nak soh kawan2 ke usben ka ketuk2 kat belakang badan ni...uhhh nikmat..

5. Tidur semakin tak selesa....2 bulan pertama memang aku susah nak tido...tido awal tapikan kejap2 tersedar..sebab bila tido mengiring belah kanan perut ni rasa lain, belah kiri pon rasa lain jugak, bila tido terlentang ok sikit, letak bantal atas perut baru ok...tapi tetap jugak tersedar sebab rasa nak mengiring jer...so tido makin tak lena lah kan....

6. Kerap buang air kecil...depent dekat kita yang banyak minum air ni lahkan...tapi kan memang berbeza dari pada biasa...setiap 2 jam mesti nak bangun buang air...sampai aku tukar tempat tidur ngn usben aku...dia tido kat belah dinding sekarang ni..sebab aku tk mo nk kacau dia bila time aku nak bangun buang air..aku pulak suka makan tembikai sejak2 mengandung ni...beli buah potong mesti nak tembikai jugak..so memang keja nk buang air jalah kan....

7.  Alah dengan makanan....aku alah dengan ayam...huhhhh aku memang tak  makan ayam yo sejak aku mengandung ni...lately ni lagi teruk kalau aku  nak makan berkuah, tapi makanan tu dimasak sekali dengan ayam memang tak leh makan...rasa tak kuat lah nak telan ayam...owhhh tengok daging ayam pon aku tak boleh...nak siang ayam masak tok usbend menangiss ooooo...terpaksa jugak buat...klu tak kesian kat usben aku....

8. Ikan bilis & Epal merah....sejak mengandung ni benda ni wajib ada...aku lalu ja makan ikan bilis goreng dengan bawang, cili ngn petai...tambah kicap..makan ngn nasi...tu dah kira sedap lah bagi aku....so malam2 aku tak makan...selera tu tiada walaupun sekeping roti...aku hanya makan epal merah sahaja...aku dah try makan buah2 lain gnti epal tpi tk boleh mesti muntah balik...baby aku nie kenan mat salleh kot...nak makan epal jer..hehehehehehe...

9. Badan tak bermaya...ha tu aku alami sekarang ni...sekarang aku dah 3 bulan dah...badan lemah ja...rasa nak baring ja...2 hari ni badan aku panas dalam, rasa mta ni panas, sendi2 pon rasa sakit2 lemah jer...rasa nak tido 24 hours taw...kalau berdiri dalam komuter itu memang seksa...penat membuncitkan perut ni sebab nak duduk kan..tapi stil tak nampak jugak sebab perut ni kecik lagi..lemak ja banyak..hahahahaha

10. Sejak mengandung ni aku mengalami sifat yang malas...very2 the malas ok...dari A-Z aku malas...lipat kain, basuh pinggan, sapu rumah, buat kerja kat opis semua malas...malas lah kata nak duduk ja....yang paling penting malas masak...

11.  Tak boleh bau makanan...ha ni terbaru...sejak masuk bulan ke 3 ni aku tak leh nak bau2 makanan sangat...bau tumis2, sup2, masakan2 ni, nasi lemak, ayam pon tak leh nak bau...tah lah aku sabar ja...

Dulu masa belum mengandung aku selalu jugak dengar orang kata tentang alahan sewaktu mengandung ni...tapi masa tu kita tak rasa...tapi dalam hati berkata2 aku mesti kuat walaupun aku alah sebab aku nak sangat mengandung...tapi sekarang ni bila dah rasa sendiri siksanya tu baru lah tahu macam mana...dulu cakap boleh la kan..sekarang dah rasa...huh...aku bersyukur lagi sebab aku tak seteruk ornag yang lagi teruk dari aku..hehheehehehe....






8 ulasan:

  1. depen jugak kat seseorang tu..tk semua...hohoho seb baik da kwan yg memahami..hahahaha....

    BalasPadam
  2. keadaan kita sama..cuma sy boleh mkn mcm2 buah..tembikai boleh abeh 1/4 sekali makan..hahaha..tu yg wat lega cket...nasi mmg x lalu nak mkn..biasnya wat bubur nasi mkn ngan ikan bilis goreng..yg tu mmg sedap..semangkuk leh abeh

    skrg ni sy br 8 minggu..penyakit M tu mmg menjadi-jadi..rs nak dok sesaja xmo wat pape, xnak kuar umh..xnak jumpa sesapa...haih parah!

    BalasPadam
  3. Saya nak masuk ank yg ke 5..tp alah mengandung ni mengalahkan masa mengandung ank sulung...teruk sangat. Skrg ni br nk masuk 3 bln.Alah mengandung masih x hilang.Sekejap sihat..sekejap teruk..nk mkn pun rasa 'bercinta'..harap buah jer yg boleh untk dimkn.Nk masak apatah lg..suami yg x pndai msk pun dh teror masak..Harap bila dh masuk 5 bln ok la...x lalu dah...bdn pun dah kurus kering....

    BalasPadam
  4. assalam.. pengalaman ni sme ngan sy skrg ni.. bru nk masok 4 bulan.. hormon totally x stabil.. dlu jenis bukan pemarah atau ckp lepas.. skrg ni bukan men lg.. tp still under control.. nasi mmg susah nk jamah.. klu mkn pun dengan sup 3 4 sudu da stop.. bnyak mkn buah jek.. jambu, tembikai, mate kucing, laici semua tu la.. kdg2 bile kite alahan cm ni org yg x mngandung akan pikir kite ni ngade2 sgtkn.. stress klu org x memahami keadaan kite ni..

    BalasPadam
  5. salam kak....sy pn tgh rase semua tu...nk mkn ape pn xbleh...sy dl ske mkn seafood tp skng ni tgk seafood pn xlalu dh..bau org msk ape pn sy xbleh bau..bau nasi lglh xbleh...huhhuhhu...

    BalasPadam
  6. Samaaaa!!! 😭😭😭

    BalasPadam
  7. Kite sama sis ! Alahan yang sama sangat .. Tp tu laa , baru taw cmna rasa menjadi seorang ibu, bukan mudah sperti yang kite tengok kn .. ' bestnya jadi org mengandung, semua boleh makan ' padahal orang luar yang tak kawin lagi tuh ttau yang awal2 preggy dah dh sengsara dengan ubat lagi, hilang terus selera makan .. So, sabar je laa dengan alahan nie .. semoga ibu ibu sabar sebagaimana ibu kite sabar melahirkan kite , Amin Ya Rabb ��

    BalasPadam