Jumaat, 19 November 2010

Suku sakat org N9... 'Biar mati anak, jangan mati adat'..

Dulu sewaktu adat diamal dengan kuat (sekitar tahun 1960 an dan sebelumnya) lelaki di luar lingkungan pengamal adat perpatih yg ingin menikah dengan gadis yg mempunyai suku, haruslah terlebih dulu “masuk suku”. Artinya lelaki tersebut perlu memilih mana-mana suku 12 selain suku gadis untuk dimasukkan dan dijadikan waris suku melalui proses “cicah darah” dengan mana-mana waris suku berkenaan.
Setelah lelaki tadi disahkan dalam suku tertentu (contohnya suku Tanah Datar) manakala gadis dari suku lain (contoh suku Aceh) barulah pernikahan boleh dilakukan. Demikian peraturan adat yang perlu dipatuhi
...

Dalam 2 weeks ago mak BF da cakap tentang suku-suku adat orang N9 ni...
yang wat aku sakit tu bila dia kata kalau tk sama suku kitaorg tak buleh kawin...aku pon mula lah berdebar2...orang dah lah pening kepala citer tentang nak kwin...bila dengar cm ni terus ja aku tension...aku pon dah cuak lah...mmg aku tahu...tp tk terpikir...korang paham tak???aku mula2 tak paham sangat...tp bila mak BF cakap sikit2 aku paham lah....tp aku tak sangka lah dalam family dia masih lagi nak berpegang pada adat perpatih ni...tp mmg aku tak sangkal kan lagi lah...lagipon pepatah orang N9 pernah berkata "Biar mati anak, jangan mati adat"...Berani ko nak langgar adat ni???..kalau korang tak paham jugak...ni aku terangkan...cuma nk ingtkan suku-suku ni dia belah pompuan ja...belah laki tk main suku-suku ni...so kita ni mengikut suku mak kita lah...sebab suku ni dibawa oleh nenek kepada nenek kepada nenek kepada nenek kita dulu...klu dikaji blik sapa yang sama suku dia adalah 1 suku ataupun 1 nenek yg first lahirkan suku-suku ni...ha faham tak??tak jugak...ikot korang lah...

Terdapat 12 Suku di Negeri Sembilan: Suku Biduanda (dondo) (Family BF), Batu Hampar (Tompar), Paya Kumbuh (Payo Kumboh), Mungkal, Tiga Nenek, Seri Melenggang (Somolenggang), Seri Lemak (Solomak), Batu Belang, Tanah Datar, Anak Acheh, Anak Melaka, Tiga Batu (Family aku)...

Family BF
Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil Penghulu dan kemudiannya Undang. Sebelum wujudnya Yang DiPertuan Besar, Negeri Sembilan adalah di bawah naungan Kesultanan Johor. Kesultanan Johor yang memberi gelaran Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan....so kiranya sesiapa saja dari keturunan suku Biduanda ni dia adalah keturunan daripada RAJA-Raja zaman dulu tu..alah sebolum diorg datang dari Minangkabau tu memang dah ado dah darah rajo dalam keterunan diaorang ni....mmg mak BF da kata nenek kepada nenek kepada nenek mak dia dulu mmg keteruan "Tengku" tapi salah sorang dalam adik beradik nenek kepada nenek kepada nenek tu kawin dengan rakyat biasa so nama "Tengku" tu digugurkan...so guna nama biasa ja lah...klu tak BF aku mst nama dia 'Tengku Mohd Kharirillah' ...Wuekkkk(Montoh sekarang jugak!!!!@#$@###)))) kalau BF dengar ni mst dia bangga....

Family aku (Tiga Batu)
aku tk dapat lah nk cari tentang family aku ni...nti aku post lain leh tk....hehehehehehehe..kejam2 sapa yg sama suku ngn aku tu jgn kecik ati k...tp BF selalu kata ngn aku yg aku ni dr keterunan 'Tiga Suku'...kejam tak????mmg kejam kan...aku tiga suku pon dia nk kt aku jugak...wawawa...kena ko blik...hahahaha.... nti aku post lain k...daaaa...(taip pon nk cepat ja sebab kejar masa kan)...MASA ITU EMAS...

2 ulasan:

  1. Setuju sangat belah lelaki memang tak main suku-suku... setengah-setengah pun tidak... dia mesti penuh terus.. :-)

    BalasPadam
  2. Mano pulak Dondo (Biduanda) keturunan raja-raja... Dondo ni kalau kau nak tau eh ghayat tau tak? Tau tak apo tu ghayat? Haaa poei tanyo uwan ulu kau tu...

    BalasPadam