Selasa, 28 Disember 2010

Salam 1...(takziah)


Salam Takziah kepada keluarga bakal Tunang aku (Ahaks geli jer tulis gini, berbulu telinga korg bce pa aku tulis ni kan)...itu lah hakikat...ishhh aku dh melalut dah ni...so now...serius ok...ni antry sedih lah....
20/12/10 (isnin) bersamaan 14 Muharam 1432 Hijrah pergi nyer 'dia' (Mohamed Sharif Bin Oching) pada usia 85 tahun..DIA meinggal dunia pada pukul 10.00 pagi pada hari berkenaan diatas sebab sakit tua....
Pagi tu aku dengan penat masuk opis cm biasa...ya lah drive dari Seremban pagi2 buta tu..paham2 jalah...ngntok...smpai opis nk tido ja..tp sebab kan aku ni skema aku tk da lah tido..'HUH!!!...Yang ado?...aku pon rileks ja lah..rasa lapar cm biasa lah ajk geng badak turun.....bekpes lah pagi2 tu...bila da blik ja wat keja sikit2..tgk jam da pkul 11.30...tengok syok mengalamun da col dr mR. Risik soh aku blik kg dia sekarang...ishhhh...liat ja aku asa nk balik sana blik...bila dia kata atuk dah meninggal terus gagap aku...suara dia cemas ja..tp aku col ja..tp aku thu deep inside heart dia tu mst lah terkilan sebab atuk dia dah tak da..aku pon bersiap lah blik...col bos kata aku nk blik sb datuk sedara meninggal..bos cm biasa ja lah..bos pujaan malaya..dia kasi ja aku kua...aku pon balik..sblm nak start keta tipon dia dulu..ckp tntg aku piriod time tu..dia kata apa taw..."nak balik, balik lah kalau tk nak balik tk palah"...huh...pasrah ja bunyi dia...aku thu dia perlukan aku atlest aku tk tolong dia apa2 dia juz tengok muka aku yang comel ni mesti ilang rasa sedih dia...aku pon col lah emak smbil drive tu..soh mak siap smentara aku nk ontheway g sana...mak pulak kata dia kat kampung time tu..huh lagi senang dekat ja pon...kampung dia dengan kampung aku..aku pon apa lagi pecut lah...dari Midvalley ke kampung aku drive dalam 1 Jam 40 Minit cm tu...huh laju tk...120KM/Jam taw aku drive..mmg laju...aku ikot hgway lekas, keluar kat simpang Mantin masuk Lenggeng trus ikot jalan shotcut ke Jelebu...aku memang bawak laju giler time tu...aku dah tak pikir apa dah...
Sampai kampung ambik mak dulu, pastu wan sedara pon nak ikot jugak...bawak ja lah..nti kalau aku buzy nanti mak aku da jugak kawan dia..tak da lah sorang2 ja...heheheh aku sampai ja aku carik dia..tp dia tak ada..cari makngah, adik dia suma salam2 aku duduk..jenazah atuk kat tepi sudut tu..aku tak leh lah nk g tengok...nk jumpa bakal mak mentua pon dia dok bace yasin sebelah pak dia...so aku dok ja lah...lame jugak aku duduk baru aku nampak dia tengah bawak surat...upe2nye dia g balai polis wat report nk dapat kan surat mati arwah atuk..cian dia...tapi aku tengok dia elok ja tersenyum.....dia dtg kat aku bagi salinan surat mati atuk...aku bace...oooo 'Dia' mati sebab sakit tua...idok lah sakit apa pon....

Kenangan Dengan Arwah
Mula2 aku kenal Mr. Risik dulu dia memang nak sangat bawak aku pergi jumpa atuk dia...aku dalam keadaan suam2 suku sejuk badan ni sebab takut ikot ja lah kehendak dia...mmg takut oo...macam nk g jumpa doktor gigi masa kecik2 dulu...bila dah jumpa arwah ja atuk dia memang cool...kalau atuk(kandung) aku siap lah ko kena kutuk, marah sume lagi...aku bila jumpa atuk ja salam atuk, atuk mesti senyum...nampak lah barisan gigi dia yang cntik tersusun tu..memang serius gigi atuk memang cantik ja..walaupun dia dah tua...kalau aku tanya atuk sihat tak hari ni...dia jwab lah
"atuk macam ni yo lah..sihat yo..." mesti lah dia ckap macam tu...
Tapi second last masa aku jumpa atuk tu bila aku tanya tentang kesihatan dia jawab apa taw
"kaki atuk dah bongkak dah ha, yo lah atuk tak buek apo2..tergantung yo lah kaki tu..tu yang bongkak tu" warggghhh aku teringat lagi lah apa yang atuk kata...rindu pulak asa tengok muka kedut2 tua atuk tu golak bila nampak keta Myvi aku ngn koie balik...Dulu masa atuk sakit dok kat hosbital seremban tu bila aku ngn koie datang tengok dia kan...dia dari jauh senyum ja nampak aku ngn koie...yang aku salud ngn atok ni dia kalau bace surat kabar lancar ja...maksud aku mata dia tu lah...nampak lagi...biasanya orang2 tua yang sama umur dengan atuk ni mana nak nampak sangat...dah rabun dah...tapi atuk rileks ja baca surat kabar tu...aku siap mengumpat lagi ngn koie bila aku tengok atuk bace surat kabar gitu....
Terakhir kali jumpa atuk....sehari selepas pak long koie meninggal aku plan nak g Jalan TAR..wat preparation tok hari pertunangan kita orang..so bila pagi tu pak cu ank atuk yang bongsu col soh kitaorang balik...aku dh tarik muka dah...aku kata barang banyak tak beli lagi...lepas ni kita da tak da masa...tp Koie dia nk balik jugak...bukan dekat taw dari Kuala Lumpur nak balik Jelebu tu..dah malam semalam tu aku dari Trolak balik Seremban pergi ke MElaka balik Seremban balik pastu balik Kuala Lumpur balik..penat taw..pastu nak balik Jelebu pulak...memang aku hangin lah nak marah...yang si Koie pulak jom lah kita balik...sebab mak ngah dia beria2 ajak balik..so aku turut ja lah...mungkin da hikmah nya seminggu lepas tu atuk meinggal...dia memang nak jumpa Koie kot...nasib baik aku tak halang masa nak balik tu...kalau tak menyesal seumur hidup aku..hehehehe...tp masa tu atuk nampak happy jer..dia tak da kata dia tak sihat cuma dia kata kaki dia ja tak elok baik lagi...tapi atuk cuma soh aku dengan koie nikah cepat2..sebab atuk kata aku dah semakin membesar bagaikan juara...hahahaha OMG...atuk yang kata gitu...aku terus menjerit panggil atokkkkkkkk....atuk senyum tua dia lah...si koie tengok ngn gelak2 jalah...mak ngah dia yang terbahak2...
tu last sweet moment aku dengan atuk...aku baru ja nak bermanja dengan atuk...tak penah asa sweet gitu...walau pon aku ada atuk sendiri (belah mak/ayah) tapi atuk2 aku tk macam atuk koie..sporting ja....Kejap ja asa dapat bersama atuk...disaat aku ingin berdamping dengan atuk, bermanja ngn atuk, picit2 kaki atuk kalau dia sakit...tapi tuhan lebih sayang kan atuk...dia ambik nyawa atuk...mungkin aku pengganti atuk..sebab aku akan masuk dalam keluarga atok nanti..jadi salah seorang cucu dia...cuma yang lebih terkilan koie lah...dia baru ja nak rasa bahagia di hari pertunangan kita org nanti...tp atuk kesayangan dia dah pergi...dalam iringin tangisan aku ini aku selitkan al-fatihan buat atuk...semoga dia berada di kalangan orang2 yang beriman, beramal soleh, ringan kan lah siksa kubur dian dah ampunilah dosa2 kecil dia masa dia hidup....(atuk ummi ingat lagi kalau atuk sakit tapi bila cucu atuk berkumpul kat umah atuk terus jadi sihat,....itu maksudnya atuk haPPY)...linangan air mata ini menandakan betapa rindu dan rasa kehilangan atuk...walau pun hanya sekejap tapi kehilangan ini amat terasa....

Dalam Kenangan....(Mohamed Sharif Bin Oching)....Al-fatihah..


Bismillah Ar-Rahman Ar-Raheem
Al-hamdu lillahi Rabb il-'alamin
Ar-Rahman Ar-Raheem
Maliki yawmi-d-Din
Iyya-ka na'budu wa iyya-ka nasta'in
Ihdina-sirat al-mustaqim
Sirat al-ladhina an'amta 'alai-him
Ghair il-Maghdubi 'alai-him wa la-d-dallin

In the name of Allah, the Most Beneficent, the Most Merciful.
Praise be to Allah, Lord of the Worlds:
The Most Beneficent, the Most Merciful:
Owner of the Day of Judgement.
Thee (alone) we worship; Thee (alone) was ask for help.
Show us the straight path:
The path of those whom Thou hast favoured; Not (the path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan